Så avgör du om kunden är beredd att handla

2010-04-14

Sa-avgor-du-om-kunden-ar-beredd-att-handla Vid telefonförsäljning är det viktigt att kunna avgöra om en kund är värd att lägga tid på eller om det är lika bra att avsluta samtalet och ringa vidare på listan. Såhär avgör du om kunden är värd din tid eller inte:

  • Det första steget innebär att avgöra om kunden verkligen vill ha det du säljer. Detta måste du ta reda på inom de första minuterna av samtalet. Ställ frågor till kunden och försök ta reda på hur intresserad han eller hon är av dina produkter.
  • Nästa steg handlar om att avgöra ifall kunden är beredd att handla nu (eller inom en snar framtid) eller om han visserligen är intresserad, men i en mycket avlägsen framtid.
  • Slutligen handlar det tredje steget om att avgöra ifall kunden har för avsikt att gå hela vägen. Många gånger lägger man som säljare ner en hel del tid på en kund som sedan hoppar av för att han eller hon ångrar sig eller inte har råd. Bara kunder som vill ha din produkt, är beredda att betala ditt pris och redo att handla nu är värda din tid.

Bildkälla: http://www.freedigitalphotos.net/images/Business_g96-Woman_on_Phone_p99.html

Lämna en kommentar